top of page
c837a6_13f293a3404c46179b70093bb35a1267_mv2 (1).jpg

שאלות נפוצות 

  • מתי להחליף צמיג?
    צמיג שהותקן לפני יותר מ-4 שנים. במידה שעברו 8 שנים מתאריך היצור. במידה שהצמיג עבר למעלה מ-70-60 אלף קילומטר. אם הצמיג סדוק ,יבש, חריציו שחוקים ואין הפרשי גובה בצמיג. על פי הוראת משרד התחבורה, עומק החריצים בסוליית הצמיג חייב להיות מינימום 2 מילימטר. מתחת לכך, הצמיג פסול וחובה להחליפו. בנוסף, צמיג המראה סימני יובש, סדקים עמוקים, קרעים בדפנות הצמיג, אינו בטיחותי לנסיעה.
  • איפה מצוינים מידות ונתוני הצמיג?
    מידת הצמיג, קוד העומס וקוד המהירות התואמים לרכב מצוינים במקומות להלן: ברישיון הרכב בשורת ה"צמיג". במדבקה על דופן דלת הנהג ו/או במכסה מיכל הדלק. בספר רכב.
  • מהו לחץ אוויר תקין ואיך לשמור עליו?
    לחץ אוויר תקין חיוני לבטיחות ונוחות הנסיעה! לחץ האוויר הוא הגורם העיקרי הקובע את שטח המגע של הצמיג עם הכביש, ומשפיע באופן ישיר על יציבות והיגוי הרכב. כאשר לחץ האוויר לא תקין, נמוך מדי או גבוה מדי, עלולות להתרחש תאונות מסכנות חיים. לחץ האוויר הנדרש חייב להיות לפי המלצת היצרן, ולא על פי ניחוש או לפי אמירות כלליות דוגמת "30 PSI? זה תופס לכל המכוניות". מרבית התקלות בצמיגים, הן הפתאומיות והן המצטברות, נגרמות מאי שמירה על לחץ אוויר תקין בצמיגים. יתר על כן, לחץ אוויר נמוך מדי מעלה באופן משמעותי גם את צריכת הדלק של המכונית. רצוי מאוד לבדוק לחץ אוויר בצמיגים אחת לשבוע, כאשר הצמיגים "קרים", כלומר לפני נסיעה. לשם כך, אין צורך להגיע לתחנת דלק – מומלץ לרכוש מד לחץ אוויר, מוצר זול וזמין. בכל נסיעה של הרכב, אוויר, במידה כזאת או אחרת, יוצא מהצמיגים. זהו תהליך טבעי שמתרחש עקב התחממות הצמיג במהלך הנסיעה, שינויי אקלים, נסיעה מהירה, נסיעה על פסי האטה ועוד. גם בנהיגה מתונה, מאבדים גלגלי הרכב באופן קבוע עד 3 PSI בחודש. צריכת דלק של מכונית עשויה לגדול בכ-1% לכל ירידה של חמישית מלחץ האוויר המומלץ לצמיג ממוצע. אורך חיי הצמיג יורד ביחס ישיר לירידה בלחץ האוויר שלו. למשל, מי שנוהג לנסוע עם לחץ אוויר של 70% בלבד מזה המומלץ ע"י היצרן, יקצר, ככל כנראה, את אורך חיי הצמיג שלו ב-30%.
  • אם אפשר לשלב בין מותגי צמיגים?
    החלפתם צמיג אחד? החליפו גם את הצמיג הנוסף של אותו סרן, לצמיג זהה במידה, מאותו יצרן ודגם, ומתאריך יצור זהה. שימו לב: "ערבוב צמיגים" אסור על פי תקנות התעבורה, ומומלץ שכל ארבעת הצמיגים יהיו זהים, אם לא במותג, אז לפחות במידות, בקוד המהירות ובכושר העמסה. אין להתקין על אותו ציר שני צמיגים מסוג מבנה ודגם שונה – רדיאלי ודיאגונלי, אסימטרי וסימטרי, ו\או חד כיווני ואסימטרי, צמיג שטח וצמיג כביש או צמיגים במידות שונות.
  • צמיגים יקרים טובים יותר?
    ברוב המקרים – כן, אך צריך לבחון כל מקרה לגופו – מותג ודגם הצמיג. מומלץ לבחור במותג מוכר ואיכותי. תמיד כדאי לבצע סקר שוק ולהיעזר במידע באינטרנט ובמובילי דעה בתחום. צמיג איכותי יקר יותר כמובן, אך הוא עמיד יותר, יחזיק מעמד לאורך זמן (בהתאם לדפוסי הנהיגה ולתנאי הדרך), וכן – בעל אחיזת כביש טובה יותר, שתקנה בטיחות וחיסכון משמעותי בצריכת דלק. הצמיגים נמצאים בחיכוך תמידי עם האספלט, ולכן מתחממים. במהירויות גבוהות מאוד עלול החום הנוצר לגרום לצמיגים פחות איכותיים להתפוצץ. למעשה, ממספר מחקרים עולה כי אחוז גבוה מאוד מהתאונות שאירעו על כביש 6 – שנחשב לבטוח במיוחד – נבעו כתוצאה מהתחממות הצמיגים במהירויות הגבוהות הנהוגות בכביש זה. ככל שהצמיג איכותי יותר – כך הוא יתפקד כנדרש (ולא יתפוצץ) במהירויות ובטמפרטורות גבוהות.
  • האם חשוב לבצע בדיקה ויזואלית?
    מומלץ לבצע בדיקה ויזואלית של הצמיגים לפחות אחת לחודש. באמצעות הבדיקה ניתן לגלות שחיקת יתר בצמיגים, חתכים, הימצאות גופים זרים, קרעים, חוטי פלדה בולטים ואף יובש בצמיגים. חשוב לשים לב: לא ניתן לגלות חוסר אוויר בצמיגים בבדיקה ויזואלית אלא רק על ידי מכשור מתאים! לכן יש להקפיד על בדיקת לחץ אוויר אחת לחודש בפנצ'רייה, בתחנת דלק או להצטייד במד לחץ אוויר – מוצר אמין וזול. מומלץ גם לבדוק את עומק החריצים בצמיג. לעומק החריצים יש השפעה ישירה על האחיזה והשליטה ברכב במיוחד בתנאים רטובים. תפקידם של החריצים הוא לנקז את המים ולאפשר מגע רב יותר גדול בין סוליית הצמיג לאספלט. החריצים מהווים גם אינדיקציה לתקינות הצמיג: כ-90% מתקלות בצמיגים נגרמות כאשר עומק החריצים הנותר הוא כ-15% מעומקם המקורי.
  • מה זה כיוון פרונט?
    כיוון פרונט (כיוון זוויות ההיגוי) – כיוון הזווית המדויקת במפגש הצמיג והכביש. כיוון זוויות ההיגוי עשוי להיפגם כתוצאה ממעבר על פני בור, מכשול מסיבי ועוד. מי שקובע את כיוון זוויות ההיגוי הוא יצרן הרכב. חשוב לבצע כיוון פרונט כי כאשר כיוון זוויות ההיגוי אינו תקין, תיווצר בצמיגים שחיקה מוגזמת ולא אחידה שתגרום לנסיעה לא נוחה, ולקיצור משמעותי של חיי הצמיג. מומלץ לעשות כיוון פרונט פחות פעם בשנה. מטרת כיוון הפרונט או במילים אחרות – "כיוון זוויות סרנים", היא ליישר את גובה הגלגלים ביחס לכביש. התאמת גובה הגלגלים חשובה מכיוון שהיא מונעת תרחיש בו ששבו הגלגלים יתחככו בחלקים ברכב. גלגלים שלא עברו יישור עלולים לגרום ללחצים על כל אחד מהצמיגים ולנסיעה לא יציבה.
  • מה זה איזון גלגלים?
    איזון גלגלים נעשה כדי לוודא שהגלגלים נוסעים "ישר" ולא בשמיניות. מצב זה נוצר כאשר חלק אחד של הצמיג כבד יותר מחלק אחר. בזמן שהרכב מאיץ מגע הצמיגים עם הכביש מגדיל את המשקל על צד אחד של הצמיג וגורם להגה לרעוד. בפעולת איזון גלגלים מאזנים את הפרשי המשקל באמצעות הוספת משקולות לאחד הצדדים.
  • מהו אנטי פנצ'ר?
    אנטי פנצ’ר הוא מעין תרסיס עזרה ראשונה לטיפול בתקר בצמיג. במקום להחליף גלגל, מרוקנים את תוכן המכל לצמיג – הספרי מפזר קצף דביק לתוך הגלגל במטרה לסתום את הפנצ’ר לזמן קצר. כך ניתן להמשיך לנסוע עד לתיקון בפנצ’רייה. שימו לב! פתרון זה זמני בלבד ואינו מהווה תחליף לתיקון התקר בפנצ'רייה. חשוב לזכור – אין להשתמש באנטי פנצ’ר בגלגל המותקן בו חיישן לחץ אוויר!
  • מה זה TPMS?
    TPMS – Tire Pressure Monitoring System בעברית: מערכת לניטור לחץ האוויר בצמיגים. מערכת בטיחות זאת מותקנת כהרכבה ראשונה או כשדרוג לתוך כלי הרכב. תפקידה הוא לנטר את לחץ האוויר בצמיגים, ולתת התראה ברגע שלחץ האוויר בצמיג אחד או יותר נמוך מדי ומסכן את בטיחות הנסיעה. המערכת בנויה מארבעה חיישנים בגלגלי הרכב שמתריעה על לחץ אוויר בכל גלגל בזמן אמת. היא מסייעת בהפחתת תאונות הנגרמות כתוצאה מכשל בצמיג, תורמת לשיפור הנהיגה וליציבות הרכב, וכן – לקיצור מרחק הבלימה ולהארכת מחזור חיי הצמיג.
  • מה זה צמיג אל תקר (Runflat)?
    צמיג אל תקר, כשמו כן הוא, הוא צמיג המבטיח נסיעה ללא חשש מפנצ'ר, גם במקרה של אובדן לחץ אוויר פתאומי. לצמיג אל תקר דפנות מחוזקות אשר תומכות במשקל הרכב בעת אובדן לחץ האוויר, ומספק בכך פתרון זמני עד ההגעה לפנצ'רייה. שימוש בצמיגי אל תקר מייתר את הצורך בצמיג רזרבי ומפנה מקום בתא המטען. אזהרה! בעת אובדן לחץ אוויר בצמיג אל תקר אין לעבור מהירות של 80 קמ"ש.
  • האם אפשר להחליף את הגלגל וצמיג המקוריים במותג ומידות שאינם מצוינים ברישיון הרכב?
    אין כל חובה לרכוש צמיגים מאותה חברה של היצרן המקורי, יש לוודא שהצמיגים מתאימים למידות ברישיון הרכב. בשוק בישראל פועלות עשרות חברות, בין היתר מארה"ב, מאירופה, מקוריאה, מסין ומיפן, המשווקות צמיגים איכותיים, ששומרים על נוחות וביטחון בנהיגה. מישלן ובי.אף גודריץ' הן בין החברות הגדולות והוותיקות בשוק. לכל חברה יש את היתרונות היחסיים שלה ומגוון דגמים המתאימים לרכבים שונים באופן מיטבי. הצמיגים המיובאים לארץ הם בעלי תו תקן ועומדים בכל הסטנדרטים הבינלאומיים. החוק קובע כי יש להשתמש במידת הצמיגים המצוינת ברישיון הרכב. בכל מקרה אחר – הרכב יכשל בטסט. ניתן לאשר שינוי בגודל ובסוג הצמיג רק בצמוד להוראות היצרן. כל שינוי אחר בצמיגים הנוגד את הוראות היצרן יסכן את בטיחות הנהיגה ויפגע בביצועי הרכב. יש לזכור כי יצרן הרכב כייל את מידת הצמיגים ואת לחץ האוויר לביצועי המכונית ולמאפייניה, ובחן את תפקוד הצמיגים בתנאי דרך שונים לאורך אלפי קילומטרים. טיפ: צמיגים רחבים וספורטיביים מעניקים אחיזה מצוינת בכביש יבש – אך הם מתבלים מהר ויקרים יחסית.
bottom of page