כל הצמיגים הנמכרים בארץ מחויבים בתקינה של האיחוד האירופאי (החל משנת 2013), הכוללת שלושה מרכיבים עיקריים:
יעילות צריכת הדלק.
מרחק בלימה על כביש רטוב.
רמת רעש הצמיג בעת הנסיעה.
מעבר למאפייני צמיג אלו ישנם מאפיינים נוספים שיש להתייחס אליהם לפי קניית הצמיג והם אורך החיים, יכולות היגוי בכבישים יבשים ורטובים, רמת ניקוז המים, נוחות ורכות הנסיעה.
כל צמיג שחייב לשאת עליו תג מידע, שיוצג בפני הקונה בנקודת המכירה.
יעילות צריכת דלק/התנגדות גלגול:
האנרגיה שאובדת בזמן שהצמיג מתגלגל נקראת "התנגדות גלגול" אשר לה יש השפעה ישירה על כמות צריכת הדלק בנוסף לרמת זיהום האוויר. התנגדות הגלגול מסומנת באותיות בין A ל-G כאשר A הינה הדרגה הטובה ביותר, ההפרש בצריכת הדלק בין צמיג A לצמיג G עשוי להגיע ל-9%. כלומר, בנסיעה של 60,000 ק"מ שהינה נסיעה ממוצעת על צמיגים ולפי מחיר של 7 שקלים לליטר הצמיגים עשויים לחסוך כ-4,000 ש"ח.
אחיזה על כביש רטוב/יכולת בלימה: תגית יכולת הבלימה בכביש רטוב מציינת את רמת בטיחות הצמיג בעיקר על כבישים רטובים. צמיגים בעלי דירוג בלימה גבוהה בטוחים יותר גם על כבישים יבשים, דירוג זה מתייחס לבלימה ממהירות של 80 קמ"ש, הפרש הבלימה בין A ל-B הינו 3 מטרים, בין B-C 4 מטרים, אין חשיבות לדירוגים D ו-E כאשר ההפרש בין C ל-F הינו 5 מטרים ובין F ל-G הינם עוד 6 מטרים.
למעשה ההפרש בין דירוג A לדירוג G עשוי להגיע ל-18 מטרים בבלימה מ-80 קמ"ש שזהו אורך של כ-4 מכוניות! במקרה של בלימת חירום לרמת יכולת הבלימה של הצמיג יש השפעה מכרעת על מניעת תאונה ואם היא מתרחשת – על חומרתה.
ישנם מאפיינים נוספים שיש להתייחס אליהם לפי קניית הצמיג והם אורך החיים, יכולות היגוי בכבישים יבשים ורטובים, רמת ניקוז המים, עמידות נסיעה, נוחות ורכות הנסיעה.
התרשים בתגית כולל שלוש רמות של רעש חיצוני, המסומנות באמצעות קו אחד, שניים או שלושה, מהשקט אל הרועש, ובנוסף מצוינת רמת הרעש של הצמיג בדציבלים. הרעש נבדק באמצעות רכב החולף על פני מכשיר בדיקה, כאשר רעש המנוע מנוטרל.
תיוג הצמיגים נועד לסייע ללקוח לבחור את הצמיג המתאים לו ביותר, עם זאת, חשוב לזכור: התקינה האירופאית אינה מתייחסת לכלל תכונות צמיג החשובות לצרכן, ואינם בהכרח התכונות הרלוונטיות לתנאי השטח ומזג האוויר בישראל.
באופן כללי, צמיג המדורג כ-"דאבל A" הוא הבחירה המומלצת לחיסכון בדלק. חברת מישלן ממליצה להתאים את הצמיג על פי סוג המכונית ותנאי השימוש. למשל ממליצה החברה על צמיג ה-"+Energy Saver" שדרגתו A באחיזה בכביש רטוב ו-B בצריכת הדלק. המלצה זו של חברת מישלן ממחישה מדוע השיטה אינה מדויקת ומסתמכת רק על 3 אלמנטים מסל כולל של תכונות החשובות בבחירת צמיג:
התווית אינה מדרגת את עמידות הצמיג – כמה קילומטרים עד שחיקתו.
אין התייחסות למרחק הבלימה על כביש יבש, אחיזה בסיבובים ונוחות הנסיעה.
לסיכום, חברות רבות מנסות לאזן את תקן ה-EU עם תכונות אחרות של הצמיגים במטרה לייצר ולשווק את הצמיג האולטימטיבי.
Comments