top of page
חיפוש

טיפים לנהיגה בטוחה בחורף

עודכן: 20 בפבר׳

כביש רטוב וחלק, ראות לקויה ושלוליות הם רק חלק מהסכנות העומדות לפתחם של הנהגים בחורף. להלן עצות לנסיעה בטוחה.


נהיגה בתנאי חורף היא ללא ספק אופרה אחרת. למלאכת הנהיגה מתווספים הקשיים הבאים: ראות מוגבלת בשל גשם או ערפל, כביש חלק, קרח או שלג המכסים את הכביש (אפילו בישראל, כולל בדרום הארץ במקרים נדירים) ועוד. הכנה מתאימה לנהיגה חורפית יכולה למנוע או להפחית את הסכנות הנגרמות מתנאים אלה.

להלן רשימת עצות שיישומן יסייע למנוע תאונות –


בדיקות ופעולות שמומלץ לבצע לפני הנסיעה:

  1. השתלמות בנהיגת חירום – ניתן ואף רצוי לעבור השתלמות כזאת במגרש החלקה (דרך כמה מבתי הספר לנהיגה בארץ), וכך לקבל הכשרה מקצועית להתמודדות עם כביש רטוב וחלק.

  2. ביקורת חורף לרכב – בצעו בדיקת חורף מקיפה לרכב, רצוי במוסכים מורשים. הבדיקה כוללת את תקינות מערכות הרכב החיוניות: היגוי, צמיגים, בלמים ומגבים.

  3. בדיקת אורות הרכב – אחת הבדיקות החשובות ביותר בהכנת הרכב לנהיגה בתנאי חורף. יש להדליק את האורות ולבדוק את תקינותם מקדימה ומאחורה, וגם את ניקיון הפנסים.

  4. מניעת קפיאת המנוע או התחממות יתר שלו – בדקו מבעוד מועד את מערכת קירור המנוע, כמו גם את תקינות צינורות הקירור ואת רמת נוזל הקירור (יש לוודא שהיא גבוהה מספיק). במידה שרמת נוזל הקירור אינה גבוהה מספיק – השתמשו בנוזל שעליו ממליץ יצרן הרכב.

  5. בדיקת רמת השמן במנוע – פעולה חשובה בכל עונות השנה, אך במיוחד לפני החורף. יש להשתמש בשמן המומלץ על ידי יצרן הרכב.

  6. בדיקת מערכת החשמל – טמפרטורות נמוכות עלולות להשפיע על המצבר. בנוסף, השימוש במצבר עולה בחורף, עקב שימוש מוגבר באורות ובמגבים. יש לבדוק שהמצבר נקי מקורוזיה ושהקטבים והמחברים מהודקים כראוי. אם גילו של המצבר עולה על חמש שנים, יש להחליפו או לבדוק אותו בסוכנות הרשמית של יבואן הרכב.

במהלך הנהיגה:

  1. אחיזת ההגה בשתי ידיים – נהגים מנוסים נוטים לעתים לנהוג כשהם אוחזים את ההגה ביד אחת. מומלץ לאחוז הגה בשתי הידיים, במיוחד בחורף. יציבות הרכב מושפעת מתנאי הכביש החלקים, ולכן חשוב במיוחד להקפיד על אחיזה בשתי הידיים המקנה שליטה מלאה על היציבות.

  2. שמירת מרחק – בחורף, במקום לשמור מרחק של כשתי שניות בין מכונית למכונית, מומלץ מאוד להכפיל את המרחק לארבע שניות.

  3. הדלקת אורות במשך כל שעות היום – ככלל, עוצמת האור בחורף פחותה, זאת בשל זווית הארת השמש, והיא גם משתנה תדיר בגלל עננות, ערפל, גשם וכדומה. על כן, אור קבוע ברכב הוא פתרון יעיל לתנאים משתנים אלה.

  4. ריכוז בנהיגה – נהיגה בחורף עשויה לאתגר גם את הנהגים המנוסים ביותר. יש להתרכז בנעשה בכביש (זמני התגובה מתקצרים), ולהימנע לחלוטין מהתעסקות בטלפון הסלולרי או במערכת השמע.

  5. זהירות יתר לפני עקיפה – יש להימנע מעקיפות בתנאי דרך קשים – הרי בסוף כולם נפגשים ברמזור.

  6. נסיעה איטית יותר – נהיגה במהירות מעל המותר מסכנת חיים; בחורף, בתנאי כביש חלק, גשם וראות לקויה – על אחת כמה וכמה.

  7. עצירה בתנאי דרך קיצונים ובזמן תקלות – בתנאי קיצון, למשל מגבים לא יעילים בגשם שוטף וערפל סמיך מדי לאורות הגבוהים, מומלץ לעצור את הרכב בשולי הכביש. יש להחנות את הרכב במקום שלא יסכן את נהגי הרכב ורכבים אחרים.

  8. הימנעות מכניסה לשלוליות – שלוליות מהוות סכנה לכלי הרכב – הן עלולות להסתיר בורות עמוקים או לגרום לכניסת מים לצינור המפלט ולכיבוי המנוע. כמו כן, הולכי רגל עלולים להירטב כתוצאה מהתזת מים. יש להוריד את מהירות הנסיעה כאשר יורד גשם, ולהימנע מכניסה לשלוליות.

  9. הימנעות עצירה בשולי הכביש – אם ארעה תקלה המאלצת להשאיר את הרכב בצד הכביש, יש להישאר בתוכו בזמן עד לבואם של שירותי דרך וחילוץ. ראות לקויה עלולה למנוע מנהגים לראות את הרכב עומד בשולי הכביש ולגרום לתאונה.

  10. הימנעות מחימום יתר של חלל הרכב – חימום יתר עלול לגרום להצטברות אדים על השמשה ופוגע בראות. בתנאי קור, כשהחימום פועל, יש לפתוח מעט את החלון ולהפעיל את מפשיר האדים. ניתן גם לרסס את השמשות בחומר מונע אדים.

  11. הסרת פרטי לבוש מגושמים – מומלץ להשיל פרטי לבוש מסורבלים, כמו מעילים וצעיפים, הפוגעים בחופש התנועה ומאיטים את זמן התגובה במצבי חירום.




30 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page