top of page
חיפוש

כיוון פרונט מול איזון גלגלים


מטרתה של בדיקת "כיוון פרונט", או כיוון זוויות ההיגוי, היא להחזיר את זווית הגלגלים אל הרמה התקינה מול הכביש. במונחים מקצועיים נהוג להתייחס אל הזווית הזו בתור "זווית מתלה", כאשר בכל מכונית הזווית משתנה בהתאם לסוג הצמיג, רוחב הסרנים וכדומה.


כיוון פרונט דורש מיומנות ומקצועיות. בדיקה לא מקצועית עלולה לעשות את ההבדל בין שליטה מרבית ברכב לבין תאונות בלתי צפויות. ככלל – גלגלי הרכב אמורים להיות מקבילים לחלוטין וכל חריגה פוגעת בשליטה ברכב.


לעומת זאת, בתהליך איזון גלגלים מזהים את הנקודות הכבדות יותר על הגלגל אשר גורמות לחוסר איזון בין גלגלי הרכב, ומטרתו היא להחזיר את המשקל הזהה לארבעת הגלגלים כדי שיוכלו לספק אחיזה כביש טובה ובטוחה יותר.


קיימים מספר הבדלים בין כיוון פרונט לבין איזון גלגלים. האיזון נועד ליצור מצב שבו הגלגלים מסתובבים בצורה אחידה, גם במהירויות גבוהות. האיזון תורם לכך שהגלגלים ימשכו לכל הכיוונים בצורה שווה. איזון גלגלים מבוסס על עקרונות פיזיקליים בסיסיים בתנועה צנטריפוגלית, המושכת כלפי חוץ. לעומת זאת, הכיוון הוא כאמור הזווית שבין הגלגלים לגוף הרכב או בין אחד לשני.


כיוון פרונט היא פעולה חשובה המתבצעת אחת לשנה לערך ומטרתה לכוון את זוויות הצמיגים ביחס לכביש. ברכב חדש הזוויות מותאמות לפי הגדרות היצרן, אך במשך הזמן הן יוצאות מכיוון ונדרש כיוון פרונט על מנת להחזירן למצב המקורי. שינוי הזווית של הצמיגים מתרחש באופן טבעי במהלך הנסיעה עקב פעולות פשוטות כמו עלייה על מדרכות, חנייה בטוואי שטח בעייתיים ואבנים. שינוי זה גורם גם לשחיקת הצמיגים.


לעומת זאת, מטרת איזון הגלגלים היא להביא את הצמיגים ברכב לרמת חפיפה מושלמת על ידי הצבת משקל זהה לחלוטין מול נקודה בעלת משקל גבוה יותר.


בכיוון גלגלים, ארבעת הגלגלים ברכב אמורים להסתובב ברמת דיוק מושלמת – לא פחות מ-100%. כאשר הדיוק הזה מופר, בעקבות פגיעות שונות בגלגלים, והם לא מסתובבים בצורה ישרה, מורגשות רעידות ברכב ונגרמת לעתים אפילו סטייה מהנתיב. במצב זה יש לגשת מייד לפנצ'רייה ולבצע איזון גלגלים. את האיזון מבצעים על ידי הצמדה של משקולות קטנות שתפקידן להחזיר את הסיבוב ל-100% דיוק.


הערה: לעתים רעידות ברכב נגרמות עקב חוסר אוויר בצמיגים ולכן יש לבדוק את רמת לחץ האוויר בהתאם להוראות היצרן.


סוגים של איזון גלגלים


1. איזון סטטי – איזון ידני על ציר (מתאים לרכבי שטח).

2. איזון דינמי – שימוש במכונת איזון (ר' תמונה).


front adjustment - wheel alignment,
"כיוון פרונט", או כיוון זוויות ההיגוי, היא להחזיר את זווית הגלגלים אל הרמה התקינה מול הכביש

סוגי כיוון פרונט עבור רכבים פרטיים

ישנם שני סוגים של כיוון עבור הפרונט של הרכב:

  1. כיוון קסטור – הכיוון הזה מתבצע ביחס לציר האורך של הרכב.

  2. כיוון קמבר – זהו כיוון הנערך ביחס לאנך של הרכב.

קיים גם כיוון לזווית TOE כאשר בה מתבצע כינוס אם הזווית היא כלפי ציר האורך, והתבדרות (divergence) אם הזווית היא כלפי חוץ. נהוג לבצע את הכיוון כאשר הנהג חש ברעידות, ויברציות או משיכות קטנות מהגלגלים. אם אחד הגלגלים הקדמיים אינו מאוזן כהלכה, עשוי הכיוון להיות הפתרון היעיל ביותר לפתרון הבעיה. יחד עם זאת, את הכיוון מבצעים רק לאחר בדיקת לחץ אוויר ובדיקת איזון. כל התנהגות רכב שאינה תקינה מעלה את החשש לצורך בכיוון משיכה של הרכב לכיוון כלשהו תחת בלימה.


כיוון פרונט אינו נוגע אך ורק לבטיחות אלא לתקינות הכללית של הרכב. כאשר זווית הצמיגים ביחס לכביש נמצאת בסטייה מהמצב שהיא אמורה להיות מתחילה שרשרת של בעיות - שחיקה מהירה של הצמיגים, גידול במרחק הדרוש לבלימה וצריכת דלק מוגדלת.


מתי ואיך מבצעים כיוון פרונט?


כיוון פרונט מתבצע בצורה ממוחשבת. את הרכב מרימים על ליפט ומחברים אותו למחשב הכולל חיישנים מיוחדים המודדים את מידת הסטייה. לאחר מכן משווים את הסטייה הקיימת להגדרות היצרן ובפעולה מהירה ופשוטה למדי מכוונים את הזווית הרצויה.


במוסכים רבים הבדיקה עצמה היא חינם ותשלום מתבצע במקרה ויש צורך בכיוון. בכל מקרה, עלות בדיקת כיוון הפרונט מסתכמת במאות בודדות של ש"ח. יש לזכור כי רכב שנמצא בסטייה, מלבד הסכנה הבטיחותית, צורך יותר דלק ומגביר את שחיקת הצמיגים.


לסיכום: מדוע חשוב לבצע כיוון פרונט?

  • מאפשר נהיגה נוחה ובטיחותית.

  • מספק זווית היגוי אופטימלית.

  • מאפשר שליטה יציבה בהגה גם במזג אוויר קיצוני.

  • מאפשר אחיזת כביש תקינה ומרחק בלימה אופטימלי, גם במצבי חירום.

  • מאריך את חיי הצמיגים ושומר על מערכת ההיגוי של הרכב.

  • כיוון פרונט וטיפול נכון ברכב שומרים על ערכו.

  • טיפולים כמו איזון גלגלים, כיוון פרונט, תחזוקת צמיגים ושאר פעולות המספקות נהיגה בטיחותית, חשוב לעשות במוסכים מורשים דרך בעלי מקצוע מנוסים ומקצועיים.

288 צפיות

Comments


bottom of page