מאז הומצא המצבר מבנהו הבסיסי, למעט שיפורים קלים, כמעט שלא השתנה. המצבר, שמאפשר את הנעת הרכב בכל נסיעה, מותקן בכל רכב בעל מנוע. להלן מדריך המפרט כיצד לבחור בדגם המצבר הרצוי, מהם הסימנים לכך כי הוא נחלש, מה הוא אורך חייו וכיצד מחליפים אותו.
איך נזהה מצבר שעומד להיגמר
בין מותגי המצבר הנפוצים ביותר בישראל ניתן למנות את "ורטה", "ולטה" ו"שנפ". גם מותגי "דקה" או "בוש" נפוצים למדי ויש חברות נוספות, באיכות כזאת או אחרת. בעזרת מידע בסיסי ומעט תשומת לב ניתן לזהות מתי הגיע המצבר לסוף חייו ומתי להחליפו באחר.
אורך חייו של מצבר מגיע ל-3 שנים בממוצע ולפעמים גם ל-4 שנים, זאת בהתאם לסוג הרכב ולצורת הנהיגה; נסיעות קצרות בתדירות גבוהה מקצרות גם הן את חיי המצבר. כאשר הרכב לא מניע באופן "חלק" ונשמעים רעשים מכניים, מעין “דפיקות”, סביר להניח שמדובר במצבר חלש שלא מייצר מספיק מתח להנעה.
מצבר חלש משפיע גם על מערכות אחרות ברכב הצורכות חשמל. למשל, תאורה חלשה כאשר המנוע כבוי, או מזגן שמתקשה לקרר. חולשה של נוריות החיווי בלוח המחוונים הוא סימן מובהק נוסף לכך שהמצבר חלש. יש לציין כי תקלות אלה עשויות להצביע גם על תקלות ממקורות אחרים, למשל במערכת החשמל ברכב. אך אם מערכות אלה תקינות – יש להחליף את המצבר.
בחירת מצבר לרכב
תחילה יש לבחור מצבר המתאים להוראות היצרן (מידת האמפר), המופעים בספר הרכב. נתוני האמפר מופיעים גם על המצבר הישן. את הנתונים ניתן להשיג גם דרך חשמלאי הרכב המחזיק ברשימות שלפיהן ניתן לאתר את סוג המצבר על פי כל יצרן רכב ובהתאם למודל ולנפח המנוע. כמו כן, קיים מידע בנושא ברשת האינטרנט. בקצרה, יש להתאים את צריכת האמפר ברכב לעוצמת המצבר ואת יכולת ההטענה של האלטרנטור. כאשר עוצמת המצבר אינה תואמת ליכולת ההטענה של האלטרנטור, נוצר מצב של תת טעינה, דבר המקצר את חיי המצבר.
התאמה למזג האוויר הישראלי
תנאי מזג האוויר בארץ, בעיקר חום הקיץ, משפיעים על תפקוד המצבר, על כן יש להשתמש במצברים המותאמים למדינות חמות. במצברים אלה יש ריכוז נמוך יותר של חומצה, ובדרך כלל אלו מצברי קלציום היברידי.
התקנת המצבר
יש להתקין את המצבר רק אצל נציגים מורשים ומוסמכים של יצרני המצברים. ברכב ישנן מערכות חשמליות עדינות והתקנה לקויה של מצבר עלולה לפגוע במערכות אלה. החיבור החשמלי חייב להתבצע בצורה הנכונה, ותוך כדי שימוש בקבל רב גידי מתאים ובכיסוי של חיבורי החשמל על מנת למנוע קצר חשמלי. מלבד זאת, יש לוודא כי המצבר מקובע ויציב – תזוזות וטלטולים עלולים לפגוע בחיבורי החשמל לאורך זמן.
אחריות על המצבר
כמו בקנייה של כל מוצר יש לוודא כי קיימת אחריות על המצבר ועדיף כמובן לבחור את הארוכה ביותר. כל ליקוי במצבר, הכולל גם התקנה חובבנית, עלול לגרום לבעיות במצבר ובעיות במערכות החשמליות של הרכב. חשוב להקפיד על רכישת מצברים חדשים באריזה ולא מצברים משומשים ולהתקין אך ורק אצל מתקינים מורשים.
מה המשמעות של האמפר – עבור המצבר
כפי שכבר נזכר לעיל, בחירת המצבר צריכה להתבצע בהתאם למידת האמפר. אמפר הוא המדד לזרם החשמלי שמפיק המצבר.
מרבית כלי הרכב הנעים על כבישי הארץ מצוידים במצברים בעלי אמפר שבין 45 לבין 90. מצברים קטנים יותר, בעלי אמפר צנוע יותר, מותקנים בכלי רכב דו גלגליים (אופנועים, קטנועים ואופניים חשמליים). לכלי רכב גדולים, כלומר משאיות, אוטובוסים, וציוד מכני כבד יותאמו כמובן מצברים בעלי אמפר גבוה, לפעמים גם 225 אמפר.
הקשר בין רכבים מודרניים למצברים מודרניים
כלי הרכב המודרניים מתוכננים כך שיהיו הרבה יותר חסכוניים לעומת הדגמים הישנים. על מנת לצמצם עוד יותר את פליטת המזהמים וכדי לחסוך בדלק, פותחה מערכת המכבה את המנוע באופן אוטומטי, למשל כשהרכב עוצר ברמזור אדום או בפקק תנועה. מטבע הדברים, רכב כזה זקוק להרבה יותר חשמל לצרכי התנעה, בכל נסיעה ממוצעת (ביחס לרכב רגיל).
מערכת זאת נקראת "סטארט אנד סטופ" (Stop and Start) הדורשת מצברים בעלי עמידות גבוהה היכולים להניע את המנוע בתדירות גבוהה מאוד מבלי להינזק. למצברים אלה מחזורי פריקה וטעינה רבים ועל כן הם מתאימים למערכת זאת.
איך לשמור על המצבר אחרי החלפת מצבר לרכב?
על מנת להאריך את חיי המצב מומלץ לבצע את הפעולות הבאות:
כדאי לנתק את המצבר אם צפוי פרק זמן של שבועיים או יותר שבהם לא צפוי שימוש ברכב.
מומלץ לנקות את הקטבים של המצבר בעזרת מים רותחים. לאחר מכן יש לייבש אותם ולמרוח חומר למניעת קורוזיה.
כמות המים המזוקקים חייבת להיות לפי הסימונים הרלוונטיים. את הבדיקה יש לבצע בזמן שהמנוע קר.
כשמוסיפים מים חשוב לוודא שהם אכן מזוקקים.
Comments