ממחקר שפורסם בשנת 2008 עולה כי כ-50% מתאונות הדרכים על כביש 6 נגרמות בגלל צמיגים שחוקים. צמיגים שחוקים לא נגרמים בהכרח מתרבות נהיגה פרועה, אלא בעיקר עקב בלאי טבעי ובלתי נמנע. בנוסף לחשיפה לאור שמש והאקלים החם בישראל, אחסון ותחזוקה לקויה, וכמובן הנסיעה ברכב לאורך זמן – תורמים אף הם להתיישנות הצמיגים.
נסיעה על צמיגים בלויים יכולה להיות קטלנית ולגרום לאיבוד שליטה, או לתקלות ועצירת הרכב לצדי הדרך בשל נקר בלתי צפוי. על כן, מומלץ לבצע בדיקה של הצמיגים מדי כחודשיים בפנצ’רייה מוסמכת או לכל הפחות בדיקת לחץ אוויר באופן עצמאי.
עומק הסוליה
סוליית הצמיגים בעלת עומק של פחות מ-2 מ”מ מסוכנת לנהיגה. בעונת החורף מומלץ עומק מינימלי של 4 מ"מ בשל סכנת החלקה במשטחים רטובים. ניתן לרכוש מד עומק ולמדוד את עומק הסוליה או לגשת לבדיקה בפנצ'רייה.
סדקים בדופן
במרבית המקרים דופן הצמיג יתייבש מהר יותר מסוליה מכיוון שהוא עומד בלחצים רבים יותר. קל לבצע בדיקה חזותית של יובש, זאת על ידי איתור סדקים או חריצים אשר גלויים לעין. אחד הסימנים לבריחת אוויר היא דופן יבשה – מה שיכול להעיד על פיצוצו הקרוב. במקרה כזה יש להחליף מייד את הצמיג.
הגה רועד
רעידות בהגה בפרט וברכב בכלל מרמזות על תקלות. רעידות המורגשות ברכב או בהגה בנהיגה בכבישים לא סלולים הם נורמליים, אך כאשר קורה הדבר בכבישים סלולים – קיימת בעיה. רעידות ברכב יכולות לנבוע מכמה סיבות, בניהן: צמיגים לא מאוזנים, צורך בכיוון פרונט, מכה בג'נטים, שחיקה בבולמי הזעזועים, חוסר באוויר או בעיה פנימית בצמיג עצמו.
התיישנות הצמיגים
רבים מהנהגים מתעלמים מהתיישנות הצמיגים, ולא מודעים לסכנה הנגרמת מכך. התיישנות הצמיגים מתרחשת כאשר הגומי ורכיבים אחרים בצמיג עוברים תהלכי בלאי כתוצאה משימוש, אחסון ותנאי סביבה. צמיגים בני 4 שנים ויותר או כאלה שעברו יותר מ-40,000 ק"מ מועדים לפורענות. נכון הדבר גם לגבי רכבי פנאי ואספנות בעלי קילומטרז' נמוך ה"צוברים" בלאי כאשר הם עומדים.
הטסט לא תמיד קובע
בהרבה ממכוני הרישוי בארץ אין צמיגאי מוסמך, ובודקים רבים מודדים רק את עומק הסוליה ולא את שאר המשתנים המשפיעים על איכות ובטיחות הצמיג.
Comments