top of page
חיפוש

חשיבות לחץ אוויר תקין בצמיגים

עודכן: 26 בפבר׳

הצמיגים הם לא רק פיסות גומי. בנוסף להיותם חלק אינטגרלי ממערכת הבלמים ברכב, הם מהווים גם את אחד מאביזרי הבטיחות החשובים ביותר ברכב. לחץ אוויר תקין בצמיגים עוזר לשמור על מתח נכון בין הרכב לכביש, לספוג זעזועים, ולפעול בהתאמה מדויקת עם ההגה. כאשר הצמיגים לא מנופחים כראוי, מושפעים פרמטרים חשובים אלה ומסכנים את בטיחות הנסיעה.

the importance of proper tire pressure
חשיבות לחץ אוויר תקין בצמיגים

שמירה על לחץ אוויר תקין בצמיג מייעלת את תצרוכת הדלק במכונית, ומשפרת את ביצועי הצמיג. ניפוח נכון של הצמיג מאפשר נסיעה נוחה, משפר את עמידות הצמיג ואת פעולת מערכות הבטיחות של הרכב, כמו מערכות ה-ABS וה-EPS. כמו כן, נמנעת שחיקה מואצת ולא אחידה של סוליית הצמיג, הצמיג מתחמם פחות והחיכוך קָטֵן.


לחץ אוויר תקין מייצב את מבנה הצמיג, מבטיח את התגובה התקינה שלו, משפר את אחיזת הכביש, ולבסוף – מאריך את תוחלת החיים של הצמיגים.


  • בטיחות: לחץ צמיגים נמוך מביא לכך שיותר שטח של הצמיג נוגע בקרקע, ולכן נוצר יותר חיכוך בין הצמיג לכביש. חיכוך רב יותר פירושו שחיקה גבוהה יותר, ייצור חום רב יותר, נגיעה תכופה יותר של חלקי הצמיג בכביש. כל אלה מסכנים את הצמיג בהיפרדות מדרס הצמיג מחלקו הפנימי, בפנצ’ר פתאומי, וכמובן, כתוצאה מכך – עלולה להיגרם תאונה.


  • נוחות: כאשר לחץ האוויר בצמיגים גבוה מדי, חלק קטן יותר מהצמיג נוגע בכביש, והנסיעה תרגיש “נוקשה יותר” ומלאה בקפיצות – כל מהמורה קלה בכביש תורגש. חוסר החיכוך בכביש פוגע גם במרחק הבלימה ובזמן העצירה.


  • אורך החיים של הצמיג: בין אם מנופח מדי או פחות מדי, לחץ צמיג לא תקין יכול להוביל לשחיקה מואצת ולא אחידה של הצמיג, ועל כן – מקצרת את אורך החיים של הצמיג. בקצרה, שמירה על לחץ אוויר תקין חוסכת זמן וכסף.


  • יעילות בצריכת הדלק: לחץ צמיגים לא תקין מגביר ללא ספק את צריכת הדלק. שמירה על הלחץ בצמיגים על פי הוראות היצרן יכולה לשפר את צריכת הדלק בעד כ-5%.


לחץ אוויר תקין מייצב את מבנה הצמיג, מבטיח תגובה תקינה של הצמיג, משפר את אחיזת הכביש, ולבסוף – מאריך את תוחלת החיים של הצמיגים.

חסרונות לחץ אוויר נמוך בצמיג –

צמיג עם לחץ אוויר נמוך לא מסוגל לשמור על צורתו המקורית ונעשה שטוח יותר בזמן המגע עם הדרך. ברכב בו הצמיגים מנופחים רק ב-6 PSI פחות מהדרוש, אורך החיים של מדרס הצמיג עלול להתקצר בעד 25%. לחץ אוויר נמוך מאפשר לצמיג להתעוות בזמן פעולתו וכך גורם להצטברות חום, הגדלת החיכוך ולעלייה בצריכת הדלק בעד כ-5%. כמו כן, ניכרת ירידה חדה בדיוק וביציבות ההיגוי. יש לזכור כי 6 PSI מהווים כ-20% מהלחץ המומלץ עבור הצמיג.


חסרונות לחץ אוויר גבוה בצמיג –

צמיג עם לחץ אוויר עודף הוא נוקשה יותר ושטח המגע שלו עם הדרך מצטמצם. כאשר הצמיגים מנופחים בכ-6 PSI יותר מהנדרש, הם עלולים להינזק ביתר קלות ממהמורות בכביש או מחפצים הנמצאים על הדרך. צמיגים עם לחץ אוויר גבוה אינם מסוגלים לבודד מהמורות בכביש, ועל כן הם "נוקשים" יותר. יש לציין כי ניפוח יתר של הצמיג מאפשר שיפור ביכולת ודיוק ההיגוי עד לגבול מסוים – זאת הסיבה שלחץ האוויר במכוניות מרוץ גבוה.


187 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page